Gezond op reis

Medische hulp onderweg:
Als er iemand met een medische achtergrond meereist op onze reis, is dat toeval.
U kunt zelf een aantal dingen doen om u goed voor te bereiden en de kans op ziekte zo klein mogelijk te maken.
Zie hieronder GGD-tips, maar neem ruim van tevoren contact op met uw huisarts of de GGD om uw reis te bespreken en te horen wat belangrijk is.

Reisapotheek:
Als u op reis gaat, ook al is het maar voor een paar dagen, neem dan een reisapotheek mee die is afgestemd op uw reis en persoonlijke situatie. Veel reizigers naar tropische bestemmingen krijgen last van reizigersdiarree of huidinfecties door insectensteken. Bereid u daarom goed voor.

• Ors
    Dit zorgt ervoor dat het vocht- en zoutgehalte van het lichaam op peil blijft in geval van braken en diarree.
  • Diarreeremmers, (Loperamide)
    Te gebruiken bij diarree zonder koorts of bloed/slijmbijmenging.
  • Insectenwerend middel
    Vaak wordt DEET (diethyltoluamide) toegevoegd; een stof die de geursensoren van muggen in verwarring brengt.
  • Behandeling na insecten- of kwallenbeet
    Deze beten geven vaak jeukklachten. Kies voor een jeukstillend product of een product dat de huid plaatselijk verdooft.
  • Zonnebrandcrème
    Neem een waterbestendige zonnebrandcrème met een zeer hoge beschermingsfactor mee en neem een aftersun product mee.
  • Lippenbalsem Verzorg uw lippen met een beschermende lippenbalsem met UV-filter.
  • Gebruik een zonnebril
  • Thermometer, bij voorkeur een digitale thermometer.
  • Pijnstillers
    Geneesmiddelen tegen koorts en pijn, zoals paracetamol. Voor kinderen is er speciale paracetamol (liever geen zetpillen in verband met de warmte). Uit onderzoek bij kinderen en jongvolwassenen blijkt dat paracetamol, vóór de vaccinatie, de immuunrespons op het vaccin vermindert. Paracetamol na vaccinatie is geen probleem.
  • Tekenpincet
    Als u veel tijd in de natuur doorbrengt, neem dan een tekenpincet mee en instructies hoe u een teek kunt verwijderen.
  • Condooms
    In veel landen zijn condooms moeilijk te krijgen en niet altijd even betrouwbaar. Neem ze bij voorkeur mee uit Nederland.
  • Eerste hulp artikelen
    Een verbandset met pleisters, een schaar en steriele gaasjes. Eventueel steri-strips voor snijwonden, pleisters en veiligheidsspelden.
    Ontsmettingsmiddel
    Voor wonden (bijv. Betadine Jodium). Elke huidaandoening, hoe klein ook (zoals insectenbeten of schaafwonden), moet zorgvuldig worden gereinigd en gedesinfecteerd.
    Geneesmiddelen tegen lucht-, zee- en wagenziekte
    (cyclizine of meclozine). Er zijn tabletten verkrijgbaar, raadpleeg uw apotheker. Neem de medicijnen 1 tot 2 uur voor vertrek in.

Neem voldoende van uw eigen medicijnen mee en bewaar de bijsluiters en gebruiksaanwijzing bij het medicijn. Verdeel uw medicijnen over meerdere koffers/tassen om de kans op verlies van bagagestukken te voorkomen.

Afhankelijk van de aard van uw reis, de duur ervan en uw persoonlijke omstandigheden, kunt u uw reisapotheek uitbreiden. U kunt hierbij denken aan de volgende producten:

• Steriel injectiemateriaal
  • Tabletten tegen hoogteziekte
  • Neusdruppels (xylometazoline)
  • Antiseptische zalf
  • Waterdesinfectiemiddel (filter/druppels)
  • Lensvloeistof
  • Geboortebeperkingspillen
  • Malaria medicijnen
  • Insuline. Voor het vervoer van insuline zijn speciale koeltassen beschikbaar.
  • Voor medicijnen die onder de Opiumwet vallen (bijv. Ritalin®) heeft u een speciale verklaring nodig. Vraag hiernaar bij de apotheek.

En verder
Het Europees Medisch Paspoort, ook wel bekend als het geneesmiddelenpaspoort of het medicijnpaspoort. Als u uw medicijnen kwijtraakt of als u te weinig heeft, kunt u in het buitenland laten zien wat u nodig heeft. Vraag ernaar bij uw apotheek.
Bij uw apotheek kunt u ook een lijst laten afdrukken van de medicijnen die u gebruikt, neem die mee voor het geval ze er bij de grensovergang om vragen.

EHBO-cursus:
Ik heb twee keer een EHBO cursus gekregen van de afdeling Zwijndrechtse Waard van het Rode Kruis vlak voor ons vertrek.
Ik kan het ten zeerste aanbevelen, dus controleer of er in uw omgeving zo’n mogelijkheid is.

Water:
Gebotteld water is overal verkrijgbaar, dus neem geen risico’s door kraanwater te drinken of ijsblokjes te gebruiken.

E111 formulier:
Uw gezondheidskaart is een zogenaamde EHIC en is geldig in heel Europa. Er zijn echter een aantal uitzonderingen, onder andere voor het verlenen van spoedeisende zorg. In de volgende landen wordt de EHIC niet altijd geaccepteerd en heeft u een zogenaamd E111 formulier nodig: Turkije, Tunesië, Marokko, Servië en Montenegro, Kaapverdië en Bosnië-Herzegovina. Als u naar deze landen reist, kunt u van tevoren een E111 formulier aanvragen bij uw verzekeringsmaatschappij. U kunt dit doen door een E111 formulier aan te vragen.