GamPads

Wat doe je als je menstrueert en géén geld hebt om maandverband (lees pads) te kopen?

We kwamen er achter dat een aantal van onze studentes tijdens hun menstruatie niet naar school gingen omdat ze zich geen maandverband kunnen veroorloven. Dan is er oftewel een oude katoenen lap, of niets! We zijn begonnen met het aanschaffen van uitwasbaar maandverband en hebben die uitgedeeld aan onze studentes en de verpleegkundigen die op dat moment in het Lamin Health Centre werkten. Toch zat ons dat niet lekker, want wat als de pads niet meer bruikbaar zijn? Hoe komen ze dan aan nieuwe? Dus hebben we besloten om onze studentes de pads te leren maken. Daar zijn we in 2022 al mee begonnen. Samen met de vier medisch studentes die stichting Scholenplan ondersteunt hebben we zelf pads gemaakt, die hebben ze vervolgens uitgeprobeerd en ze hebben er commentaar op gegeven, dat was de start van het initiatief GamPads.

Wat hebben we gedaan en hoe pakken we nu het aan en wie helpen mee in dit project?

• We zijn met een team Nederlandse vrijwilligsters die allemaal langere tijd in Gambia verblijven.
  • We hebben les gegeven aan:

Leerlingen op de Babylon school in Lamin

Leerlingen op de Bundung lower and upper basic school in Bundung

Vrouwen in een compound in Bundung

Vrouwen in het dorpje Mara Kissa

Vrouwen uit een wijk in Ghanatown

Leerlingen van het Fajara Skilcentre in Bakau

• Toch zijn we nu anders gaan werken, want als we willen dat het wordt uitgebreid in Gambia dan moeten we zorgen dat anderen ook kunnen trainen. We trainen nu hoofdzakelijk de trainers (en natuurlijk nog studentes zelf), zij kunnen het daarna op school en in de compounds aan anderen leren.
  • Ook gebruiken we geen naaimachine meer voor de afwerking en het hoesje, in de meeste compounds is namelijk geen naaimachine aanwezig.

We leren ze nu alles met de hand naaien, zodat een naaimachine niet meer nodig is.

• We trainen nu:

Aankomend verpleegkundigen, Universiteit Banjul, zij gaan trainen in het land

Aankomend artsen, Universiteit Banjul, zij gaan trainen in het land

Aankomend docenten, Gambia College Basse, leren ieder twee andere mensen pads maken.

Docenten op scholen, Bundung lower and upper basic school, gaan docenten van een andere school trainen en op school de leerlingen.

Vocational school Kunkujang Mariama, zij gaan de leerlingen trainen.

Studenten op de universiteit in Faraba, zij gaan medestudentes trainen.

Natuurlijk ook nog jonge vrouwen die het heel graag willen leren.

• Iedereen die les krijgt ontvangt een GamPad tasje met materiaal voor het maken van vier pads en een opberghoesje, tevens patronen voor het maken van de pads en een naaidoosje
  • Er zitten stickers bij met uitleg hoe de pads te gebruiken en hoe ze te wassen
  • Voor de pads gebruiken we zoveel mogelijk materiaal wat hier ook verkrijgbaar is
  • Iedereen krijgt de opdracht mee om na de cursus aan twee anderen te leren hoe een pad te maken om het zodoende te laten verspreiden, dit proberen we te volgen door de whatsapp groepen die we hebben gemaakt.

De kosten komen momenteel op €12,50 per tas en we hebben nog veel tassen nodig, er staan scholen op de wachtlijst!

In de toekomst zullen we meer kwijt zijn per tasje want:

We willen de tassen ook voorzien van een handboek met foto’s waarin ze stap voor stap kunnen zien hoe de pads zelf te maken.