Over ons

Vrijdag 18 oktober 2024 vertrekt (onder voorbehoud) vanuit Zwijndrecht een karavaan met auto’s naar Gambia. Deze karavaan, te beschouwen als een bijzonder hulpkonvooi, is een initiatief van Tineke Ruijter van Rotaryclub Zwijndrecht e/o. In Gambia worden de auto's afgestaan en geveild voor het goede doel.

De karavaan bestaat uit goede tweedehands auto’s die in Gambia bij opbod worden verkocht.
In de auto’s worden zoveel mogelijk hulpgoederen, zoals kleding, schoolspullen en medische materialen meegenomen. Ook voor projecten in Mauritanië en Senegal. Voor de deelnemers, bestuurders en inzittenden, is het een sterk op de praktijk gerichte bijdrage aan de ontwikkeling van een land. Het project is een uitgelezen kans voor Rotaryclubs om samen te werken en om zich publiekelijk te manifesteren.

Er worden al meerdere jaren autotochten naar Banjul gemaakt. Deze vertrekken vanuit Amsterdam en Antwerpen. In deze karavanen rijden allemaal mensen mee die gaan voor het goede doel en het avontuur, zo ook Tineke Ruijter die de tocht vijfmaal meemaakte. Op grond van haar ervaringen besloot ze een Rotary Challenge te organiseren als een Rotary activiteit.

Deelname staat open voor alle Rotaryclubs en vrienden van. De opbrengst is voor Stichting Scholenplan Gambia. Deze stichting bouwt en onderhoud scholen en ondersteunt leerlingen en schoolbesturen in Gambia. Tegenwoordig ligt de nadruk op het 'Excellent Student Program' en worden meisjes die goed kunnen studeren maar dat niet kunnen betalen door de stichting ondersteunt.
Goede studentes worden in staat gesteld om door te leren, zelf tot en met de universiteit.

Marloes  die al langere tijd in Gambia woont is de contact- en vertrouwenspersoon van de stichting en regelt alle zaken die te maken hebben met de studies van de meisjes.

Deelname gaat als volgt. Je schaft een auto aan en daar probeer je sponsors voor te vinden. Het gaat altijd om merken die in Gambia courant zijn zoals Toyota en Renault. De auto’s worden door minstens twee personen naar Banjul gereden. Als er bijvoorbeeld in een busje wordt gereden kunnen meer personen mee.
De tocht duurt 24 dagen. Een deelnemer betaalt alle kosten zelf, voor bijvoorbeeld benzine, eten, hotels, visa en de terugvlucht. Daarnaast moet een bedrag voor de organisatiekosten worden betaald, bijvoorbeeld voor de oversteek naar Marokko, de stickers op de auto's, de flyers en de spandoeken voor de veiling etc.
Deze kosten liggen tussen de 500 en 600 euro per persoon.

De voorbereidingen voor de Rotary Challenge Zwijndrecht - Banjul zijn al weer in gang gezet. Deze bestaan uit onder meer het uitventen van de boodschap waardoor zoveel mogelijk Nederlandse Rotaryclubs kunnen participeren.

Interesse, meer details over de trip?

Bellen en mailen met Tineke Ruijter         06 294 556 56 info@rotarychallenge.nl
Bellen en mailen kan Wim-Arie Hamer  06 204 498 69 info@rotarychallenge.nl                Bellen en mailen kan Erika Triet                  06  519 038 96 rotarychallengejet@gmail.com

Geïnteresseerd?
Neem contact met ons op via het contactformulier. We zullen zo snel mogelijk proberen te reageren.